Il·lustradors científics, científics il·lustradors

Agafo seient a la sala d’actes amb el temps una mica just, fa res que ha començat la xerrada. Ciència i art. Fa dies que espero la xerrada amb curiositat, doncs sempre va bé entendre com temes, aparentment diferents, s’encreuen. Trobo a faltar les meves amigues artistes, segur que els hagués agradat escoltar els diferents il·lustradors i artistes que presenten les seves idees i obres.

Els conferenciants comencen amb conceptes. Les il·lustracions científiques són imatges associades a texts, la imatge serveix per donar més informació doncs hi ha la voluntat d’explicar coses, d’ensenyar els detalls. A diferència de la il·lustració, un dibuix no està pensat per acompanyar i donar més informació a un text, aquí entren els sentiments i l’opinió personal de l’artista. Tot i així, si es vol, es pot convertir el dibuix en una il·lustració. Uf, ja hem reconciliat els dibuixants i els il·lustradors! Seguim, més conceptes, però decideixo que ja els explicaré en un altre moment, m’han cridat l’atenció altres temes.

En Jordi Corbera, un il·lustrador científic, ens explica una breu història d’aquesta professió, entre l’art i la ciència, amb alguns exemples d’il·lustradors i les seves obres perquè veiem com ha anat evolucionant el tema. No hi ha massa temps, així que els ha hagut de triar molt bé. Segur que tots són molt pertinents.

rhinoceros

‘Rhinoceros’ d’Albercht Dürer, 1515.

Explica que en les primeres il·lustracions científiques (estem parlant de finals de segle XV) no es mostrava la realitat, doncs es donava la informació a l’il·lustrador i aquest interpretava. L’exemple és Albrecht Dürer (1471-1528), un dels grans pintors del Renaixement, que és famós per les seves aquarel·les i gravats. En aquell temps, els animals no eren considerats apropiats per a l’art però Dürer va ser un dels primers artistes en veure els animals com un tema digne d’atenció doncs estava fascinat per la natura. Poc a poc, el món natural es va anar convertint en un focus d’interès científic i cultural, doncs els exploradors i els viatgers tornaven de terres llunyanes amb descripcions i il·lustracions de espècies noves. Però no sempre l’il·lustrador veia l’animal que es pretenia dibuixar en viu i en directe. Es va donar el cas que, en tot Europa, hi havia un rinoceront que vivia al regne de Portugal. A Dürer li va arribar algunes notes i un croquis fet per un artista desconegut i el va dibuixar. Ell mai va veure la criatura en directe. Ja veieu que el “rinoceront” de Dürer, més que un rinoceront sembla un dinosaure: mireu els plecs de la pell, semblen plaques d’una armadura. Sorprenentment, aquesta imatge exagerada va ser acceptada com una representació exacta d’un rinoceront fins a mitjans del segle XVIII doncs era reproduïda una i altra vegada. Recomano però, que no us quedeu només amb aquesta anècdota. Mireu les meravelloses aquarel·les que té. Dürer mostra una extraordinària habilitat pel dibuix: precisió, textura i color.

Leonardo-da-Vinci-Anatomia-Brazo

Els músculs de l’espatlla i del braç, Leonardo da Vinci.

Continuem en aquest segle: Leonardo da Vinci (1452-1519). No puc resumir en quatre ratlles el que representa aquest artista i home d’esperit universal. Només menciono l’anècdota que treu cap a la xerrada. Les il·lustracions de da Vinci van contribuir a desenvolupar el coneixement en àmbits molt diversos, un d’ells l’anatomia. Es coneix que els seus dibuixos en aquest tema van anar evolucionant en funció de la informació i el coneixement que ell tenia. En aquella època, la dissecció humana estava censurada, i es feien servir porcs i vaques, per tant, els primers dibuixos d’anatomia contenen, a vegades, inexactituds degudes als coneixements de l’època i perquè els detalls no venien de disseccions en humans. Ens mostren un exemple, la il·lustració del sistema cardiovascular i els principals òrgans de la dona. Curiós, hi ha uns vasos sanguinis que surten de la matriu i arriben al cervell. Una il·lustració anatòmicament errònia, doncs, i amb d’altres connotacions. És més endavant que da Vinci aconsegueix una bula papal per anar a veure disseccions humanes i dissecar cadàvers, i és quan realitza nombrosos estudis sobre músculs, tendons i d’altres característiques anatòmiques visibles, totalment realistes. Aquests dibuixos són una mostra que l’autor no només té una visió directa sinó que comença a tenir coneixements profunds del tema. De seguida, da Vinci es va convertir en un mestre i va posar bases científiques sobre estructura anatòmica i fisiologia humana.

Ui, quan he arribat aquí ja m’he adonat que aquesta entrada quedaria molt llarga si continuo. Encara queden quatre exemples més. Com s’ho ha fet el conferenciant per explicar tantes coses en tan poca estona? Cadascú d’aquests il·lustradors científics – científics il·lustradors mereixen un comentari. Així que avui ens quedem aquí, amb els dos exemples i amb una cita d’Ernst Gombrich, historiador en temes d’art: “És una màxima constant que ningú veu el que són les coses, si no sap el que haurien de ser”.

Ara bé, anuncio que continuaré amb els altres exemples! Hi ha histories molt sucoses, com la de la senyora divorciada del segle XVII que se’n va anar a dibuixar les papallones de Surinam; la d’un suposat fill il·legal del rei de França enviat a les amèriques que se li reconeix el millor treball ornitològic mai realitzat, tot i que, quan volia pintar els ocells anava amb un fusell a la mà; la d’una nissaga familiar que durant cinc generacions van fer il·lustracions de molts temes, des de la botànica fins a la paleontologia, passant per la biologia marina i tot els hi va venir perquè tenien un comerç de conquilles; i és clar, la història del biòleg alemany que va dibuixar i posar nom a milers d’espècies noves, entre elles, els meus bitxos preferits. Us demano una mica de paciència, que és la mare de la ciència i segurament també de l’art!


2 comments

  1. Cert David, a casa nostra hi ha gran tradició!
    Dibuix o pintura, dibuix o il·lustració, il·lustració creativa o il·lustració científica, il·lustració científica per divulgació o per publicacions científiques…ai les etiquetes!…res, que cadascú digui com es defineix.
    Gracies pels enllaços, així podem gaudir tots d’aquestes meravelles de pintures – dibuixos – il·lustracions.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s